La secció FIRE!! PRO està destinada als/les professionals del sector cinematogràfic (directors, productors, exhibidors, distribuïdors, actors, periodistes, professors i alumnes d’escoles de cinema, etc.), i també a qualsevol altra persona del nostre públic interessada en saber entendre més sobre la indústria audiovisual..

crear espais de reflexió i de creació donada la baixa producció de films de temàtica LGBTI al nostre país, comparat amb altres països com França, Alemanya, els Estats Units i altres de Llatinoamèrica.

A Espanya, els llargmetratges i documentals dedicats a la diversitat afectiva i sexual és –paradoxalment– molt escàs. Aquí, la distribució es nodreix molt de pel·lícules estrangeres per a abordar el tema LGTBI. Encara que el col·lectiu LGBTI sigui aquí particularment actiu, estigui relativament ben integrat en l’entorn social i bastant visible a nivell mediàtic i televisiu, tot això no es veu reflectit molt sovint en la producció cinematogràfica local.

Per tot això, des de FIRE!! PRO, secció d’Indústria de la Mostra FIRE!!, ens plantegem 3 objectius principals:

Fomentar la discussió i la formació sobre la producció i comercialització de pel·lícules nacionals de temàtica LGBTI.

Implementar un espai de suport per a la creació i desenvolupament d’obres audiovisuals de temàtica LGBTI.

Fer costat als i les guionistes, directors i productors audiovisuals en la realització de les seves obres d’aquesta temàtica en l’etapa inicial del procés cinematogràfic.

… (directors, productors, exhibidors, distribuïdors, actors, periodistes, professors i alumnes d’escoles de cinema, etc.), i també a qualsevol altra persona del nostre públic interessada en saber entendre més sobre la indústria audiovisual.

FIRE!! PRO neix de la necessitat de crear espais de reflexió i de creació donada la baixa producció de films de temàtica LGBTI al nostre país, comparat amb altres països com França, Alemanya, els Estats Units i otros de Llatinoamèrica.

A Espanya, els llargmetratges i documentals dedicats a la diversitat afectiva i sexual és –paradoxalment– molt escàs. Aquí, la distribució es nodreix molt de pel·lícules estrangeres per a abordar el tema LGTBI. Encara que el col·lectiu LGBTI sigui aquí particularment actiu, estigui relativament ben integrat en l’entorn social i bastant visible a nivell mediàtic i televisiu, tot això no es veu reflectit molt sovint en la producció cinematogràfica local.

Per tot això, des de FIRE!! PRO, secció d’Indústria de la Mostra FIRE!!, ens plantegem 3 objectius principals:

Fomentar la discussió i la formació sobre la producció i comercialització de pel·lícules nacionals de temàtica LGBTI.

Implementar un espai de suport per a la creació i desenvolupament d’obres audiovisuals de temàtica LGBTI.

Fer costat als i les guionistes, directors i productors audiovisuals en la realització de les seves obres d’aquesta temàtica en l’etapa inicial del procés cinematogràfic.

FIRE!! PRO 2024 consta de 4 activitats o serveis:

Taules rodones

Taules rodones sobre contingut audiovisual de temàtica LGTBI.

Fire Lab

FIRE!! LAB, laboratori de desenvolupament de pel·lícules i escriptura de sèries de temàtica LGTBI.

Trobades

Trobades amb les/els director/es de les pel·lícules que componen la selecció d’aquest any.

Source list

Llista de contactes de les distribuïdores de totes les pel·lícules programades (llargmetratges, documentals i curtmetratges).

TAULA RODONA

Dijous 13 de juny, 18h

De la Macarena a la Beyonsebe. Un recorregut, des del cinema documental, per les dives espirituals del col·lectiu LGTBIQ+

DOLORES GUAPA, de Jesús Pascual

…explorar les tradicions de la Setmana Santa i el Flamenc arribant a les dives de la música pop, des de la perspectiva queer.

Taula rodona amb part de l’elenc de ¡Dolores, guapa! (2021), com són Jesús Pascual (director), Anto Bonilla (productor), i Jorge Pulgar, on es repassarà la devoció per les imatges religioses, la Setmana Santa i l’expressió artística, dins del col·lectiu LGTBIQ+, relacionant les connexions amb els fandoms de les dives queer. El punt de vista escènic sortirà de la mà del duet Flamenco Queer, format per Rubén Heras i Jero Férec. Després de veure cintes com Carmen y Lola o Mi arma, sempre sorgeixen qüestions a desenvolupar i nous punts de vista, i el cinema és el prisma des d’on enfocar temes que semblen enfrontats. La disrupció queer vertebra la unió del fervor popular, el flamenc i les dives del pop.

Moderats per Oskar Fanjul, expert en mites pop i vestidor d’imatges religioses, intentaran respondre a les crítiques i els prejudicis que sorgeixen a les confraries… i dins del col·lectiu LGTBIQ+. Què ha passat amb el cartell de la Setmana Santa de Sevilla aquest any? Es pot cridar “Yasss Queen” a Madonna i a la Verge de la Macarena? Hi ha espai per a les persones queer dins de les confraries i el flamenc? Al final entendràs que es pot vibrar en una processó i sortir corrent per tenir lloc a primera fila del proper concert de Beyoncé.

CENTRE LGTBI   Dijous 13 de juny  18h  Entrada lliure  La taula comptarà amb interpretació en llengua de signes catalana   Retransmissió en directe des del Canal YouTube del centre LGBTI de Barcelona:

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.

Activitat organitzada en col·laboració amb el:

Centre LGBTI de Barcelona

Ponents

Ponents

Jesús Pascual

Jesús Pascual, director del documental Dolores Guapa

(Alcalá de Guadaíra, 1997). Graduat en Comunicació Audiovisual el 2019 per la Universitat de Sevilla. El 2022, va cursar el màster universitari en Història de l’Art Contemporani i Cultura Visual organitzat pel Museu Reina Sofia, la UAM i la UCM. El 2019, va estrenar el curtmetratge documental Mi arma, seleccionat en més de vint festivals dins i fora de les nostres fronteres, entre els quals destaca el Lesgaicinemad, on va rebre una Menció Especial del Jurat. El 2021, va dirigir el seu primer llargmetratge documental, ¡Dolores, guapa! (Millor Pel·lícula de la secció Panorama Andalús al Festival de Cinema Europeu de Sevilla i Millor Documental al festival Andalesgai). El 2023 va guanyar el I Premi de Teories Queer i Crip ‘Sonia Rescalvo’ amb el seu assaig Querer como las locas, publicat per l’Editorial Càntic.

Anto Bonilla

Jordi Chicletol (Barcelona, 1985) és creador de contingut audiovisual i expert en cultura pop i fenòmens contemporanis. Actualment, condueix el magazín televisiu ‘Habitació 910’ en Betevé i copresenta un programa en iCat. Ha treballat amb els festivals In-Edit o Moritz Feed Dog i col·laborat amb marques com Filmin. Gràcies a la seva voluntat activista, alça la veu en xarxes socials sobre igualtat i salut mental, participant també com a testimoniatge de La Marató de TV3 de 2021 i convertint-se en un referent per a les noves generacions queer de Barcelona.

Rubén Heras i Jero Férec, de Flamenco Queer

Rubén Heras, bailaor, i Jero Férec, guitarrista, de Flamenco Queer.

Flamenco Queer és el resultat del treball del guitarrista londinenc Jero Férec i el bailaor de Badalona Rubén Heras. Recuperen la confluència de comunitats queer i minoritàries al flamenc i al drag, que va tenir lloc als barris del Raval i del Poble-sec de Barcelona a principis del segle XX. Destaquen la representació interseccional tant dins com fora de l’escenari, donant visibilitat als artistes queer a la cultura flamenca tant històrica com contemporània. Han publicat recentment l’àlbum Travestí, que trenca les convencions del flamenc.

Jorge Pulgar

Jorge Pulgar, periodista i divulgador de la cultura setmanasantista des del prisma LGTBI

(Isla Cristina, Huelva, 1990). Periodista i creador de contingut, fa mitja vida que és a Sevilla. Gairebé tot el que ha escrit està relacionat amb el món de la Setmana Santa i les Confraries i va aparèixer al documental ¡Dolores, guapa! A Twitter (@JPulgarSalgado) publica regularment articles sobre enfrontaments entre germandats de pobles a Andalusia i analitza com estan vestides les imatges marianes, mentre que a Instagram (@pulgaris) comparteix històries en què realitza la seva particular versió del reality nord-americà Rupaul’s Drag Race aplicat a les Doloroses de la Setmana Santa. El fascina des del més clàssic fins al més bizarro. És la Miranda Priestly de la Setmana Santa. És el món on s’ha criat i la seva diva és Maria Santíssima. Per al Jorge, “l’Esperança de Triana és la Beyoncé de les Verges”.

Modera

Modera

Oskar Fanjul

Oskar Fanjul, expert en mites pop i imatges de Setmana Santa

(Oviedo, 1993). Establert a Barcelona des del 2018. És enginyer civil per la Universitat d’Oviedo. Ha publicat articles a mitjans digitals (El Rescat Musical o Fantastic mag) sobre actualitat cultural i musical. Dirigeix i presenta el podcast “Mitos reconectados”, on recupera biografies d’artistes com Sara Montiel o Tino Casal, relacionant-los amb hits pop actuals. Va cursar un monogràfic sobre Elvis Presley a la Universitat d’Oviedo (2016). Al Tiktok revisa l’actualitat i els secrets de les cases reials europees. És vestidor autodidacta d’imatges processionals des de petit, tant a Astúries com a Barcelona. Actualment, s’encarrega de vestir la Mare de Déu dels Dolors, a Arenys de Mar (Barcelona).

FIRE!! LAB 2024

Del 10 al 12 de Juny

4º Laboratori de desenvolupament de pel·lícules i escriptura de sèries de temàtica LGBTI

El FIRE!! LAB és un laboratori de desenvolupament de pel·lícules i escriptura de sèries de temàtica LGTBI, que busca incentivar la seva producció i comercialització a Espanya. La iniciativa, que es realitzarà en el marc de la Mostra FIRE!! 2024, tindrà una durada de 3 dies, del 10 al 12 de Juny 2024.

Els i les guionistes, directors/es i productors/es dels projectes i films seleccionats rebran assessories/tutories en les àrees artístiques com el guió i la direcció, així com, de producció, màrqueting i internacionalització, per destacats professionals de la indústria audiovisual nacional i internacional.

Per demanar més informació: industria@mostrafire.com

… laboratori de desenvolupament de pel·lícules i escriptura de sèries de temàtica LGTBI, que busca incentivar la seva producció i comercialització a Espanya. La iniciativa, que es realitzarà en el marc de la Mostra FIRE!! 2024, tindrà una durada de 3 dies, del 10 al 12 de Juny.

Els i les guionistes, directors/es i productors/es dels projectes i films seleccionats rebran assessories/tutories en les àrees artístiques com el guió i la direcció, així com, de producció, màrqueting i internacionalització, per destacats professionals de la indústria audiovisual nacional i internacional.

Convocatòria del FIRE!! LAB:  Per a la inscripció s’haurà de completar el formulari disponible a la web (AVIAT). Si tens qualsevol consulta pots escriure’ns a industria@mostrafire.com.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded.
FIRE LAB 4 ▪ Laboratori de creació de pel·lícules i escriptura de sèries de temàtica LGTBI

Convocatòria finalitzada

Fins el 15 de març

Amb el suport de:

Amb la col·laboració de:

Projectes seleccionats 2024

LLARGMETRATGES

Adiós, amor

ADIÓS, AMOR

DIRECCIÓ
Zaida Carmona

PRODUCCIÓ
Gema Arquero

Arquitectura de una herida

ARQUITECTURA DE UNA HERIDA

DIRECCIÓ
Aitana Ahrens

PRODUCCIÓ
Manu Manrique

El maníaco de los recortes

EL MANÍACO DE LOS RECORTES

DIRECCIÓ
Aida Gren y Marta Ros

PRODUCCIÓ
Neus Alcolea Roig y Alfred Almasy

High

HIGH

DIRECCIÓ
Daniel Alegrete

PRODUCCIÓ
Santiago Skiappa

La maldita Trinidad

LA MALDITA TRINIDAD

DIRECCIÓ
Erik Rodríguez

PRODUCCIÓ
Anna Moragriega y Olga Doganoc

SÈRIES

De Madrid al suelo

DE MADRID AL SUELO

GUIÓ
Anna Marchessi

Gordi

GORDI

GUIÓ
JD Alcázar

Una copla para ella

UNA COPLA PARA ELLA

GUIÓ
Júlia Oller y Gema del Castillo

Folkløricas

FOLKLØRICAS

GUIÓ
Goyo Arias y Alba Gómez

Sant(a)s

SANT(A)S

GUIÓ
Naomi Lladó y Silvia Espín

Tutor/es

LLARGMETRATGES

ALEJANDRO MARÍN

Graduat el 2018 en Direcció per l’ESCAC (Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya) amb el curtmetratge Nacho no conduce i el llargmetratge col·lectiu La filla d’algú. El 2021 dirigeix Maricón Perdido, sèrie creada per Bob Pop i premiada amb el premi Ondas a Millor Sèrie de Comèdia. Després d’estrenar Una Navidad con Samantha Hudson, un especial nadalenc per a Atresplayer Premium, comença els preparatius de la seva primera pel·lícula en solitari. Rodada a Sevilla i protagonitzada per Ana Wagener, Omar Banana i Alba Flores, Te estoy amando locamente, s’emmarca als inicis del moviment LGBTI sevillà en plena Transició espanyola.

ROCÍO MESA

Rocío Mesa combina la creació cinematogràfica amb la producció i la programació. El seu últim llargmetratge com a directora i guionista, Secaderos (2022), es va estrenar mundialment al Festival de Sant Sebastià, aconseguint el Premi Dunia Ayaso, i es va presentar internacionalment al prestigiós festival SXSW d’Austin (Texas) on va guanyar el premi “Visions” del públic. El seu primer llargmetratge va ser el documental de creació Orensanz (2013) estrenat al Festival de Cinema Europeu de Sevilla i seleccionat a festivals internacionals com el BAFICI. Mesa practica el cinema experimental analògic i els seus treballs s’han exhibit a museus, galeries i festivals especialitzats a tot el món. Com a productora ha treballat en nombrosos projectes, com el llargmetratge Mbah Jhiwo / Alma Anciana (2021) d’Álvaro Gurrea, estrenat al Berlinale Forum 2021. Rocio Mesa és la directora de LA OLA, Independent Films from Spain, entitat que té com a objectiu la visibilització del cinema contemporani espanyol a Amèrica del Nord. A més, ha treballat com a programadora per a festivals com el de Los Ángeles o esdeveniments internacionals com Art House Theater Day als Estats Units.

YERY BERMUDEZ

Yery Bermúdez treballa actualment com a cap de desenvolupament a Avalon. Al llarg de la seva carrera com a director de continguts a empreses com Filmax o Fasten Films, ha participat en 15 pel·lícules. Entre elles, Mediterráneo, guanyadora de 3 Premis Goya i preseleccionada per representar Espanya als Oscars; La imatge permanent, Espiga d’or a Millor pel·lícula a la Seminci; Un per a tots, Premi Forqué a Cinema i Educació en Valors; o 100 Metres, que va aconseguir atraure més de 300.000 espectadors a les sales de cinema. A més, va treballar com a script doctor en títols com Chavalas, Biznaga de Plata Premi del Públic al Festival de Màlaga, i imparteix regularment tallers de desenvolupament per a CIMA, COOFILM, el Clúster Audiovisual de Catalunya i altres institucions.

SÈRIES

GUILLEM CLUA

Barcelona, 1973. Llicenciat en periodisme, va iniciar la seva formació en escriptura a la London Guildhall University. Està considerat com una de les veus més internacionals i versàtils del teatre nacional actual. Compta amb una àmplia experiència com a guionista de cinema i televisió. Destaquen les seves adaptacions cinematogràfiques de Los renglones torcidos de Dios i d’algunes de les seves pròpies obres (com La bandera), així com la sèrie de Netflix Smiley de la qual n’és el showrunner. No dubta a triar temes d’actualitat: conflictes armats, canvi climàtic, nacionalismes… El resultat són obres d’alt voltatge polític com La piel en llamas o El sabor de las cenizas, drames èpics (Marburg; Invasión), però també musicals (Killer; 73 raons per deixar-te), espectacles de teatre-dansa (Mort a Venècia; En el desierto), adaptacions de clàssics (Ilíada; La revoltosa) i comèdies (Smiley; Al damunt dels nostres cants). Moltes de les seves peces han rebut importants reconeixements, entre els quals destaca el Premi Nacional de Literatura Dramàtica 2020.

IRENE MORAY

La seva carrera es va iniciar el 2012, després de deixar els estudis de Belles Arts i traslladar-se a Berlín. Allí va formar part durant tres anys del col·lectiu de performances The – – family, amb el qual va actuar en diverses entitats culturals arreu d’Europa, com el museo Astrup Fearnley d’Oslo o la galería Chisenhale de Londres. Durant la seva estada a Berlín va dirigir el seu primer curt de ficció, Bad Lesbian. Després de quatre anys a Alemanya, va decidir tornar a Barcelona, on va rodar el seu darrer curt com a guionista i directora, Suc de síndria, estrenat a Berlinale Shorts, nominat als EFA Awards i mereixedor de diversos premis, entre ells el Gaudí a millor curtmetratge i el Goya al millor curt de ficció.

ENEKO GUTIÉRREZ

Eneko Gutiérrez compagina la producció d’animació a l’estudi The Thinklab (Deep; Inspector Sun y la maldición de la viuda negra, ambdues nominades al Goya a Millor Pel·lícula d’Animació) amb la producció de llargmetratges d’imatge real i sèries a OLD Media. Recentment ha estat productor de sèries com El Vecino per a Netflix o Sin Huellas per a Amazon i, anteriorment, va ser productor delegat en èxits de taquilla com Ahora o Nunca o Anacleto Agente Secreto, entre altres.

Asesores

ANDREA H. CATALA

Crear i produir amb equip Rodatge Divers

El seu primer llargmetratge, la comèdia Niña, saludame a Diego, va ser un èxit de taquilla a Veneçuela. Després d’instal·lar-se a Espanya funda, juntament amb Almudena Monzú, la productora  Amor & Lujo,, amb qui treballen en projectes de ficció i documental. Al llarg de la seva trajectòria ha format part dels programes Berlinale Talents, Rotterdam Lab i EAVE Puentes. Actualment treballa a Suma Content on ha estat la productora executiva de les sèries Mariliendre, Vestidas de Azul y Cardo 2.

SÍLVIA PAREDES

Drets d’autor SGAE

Sílvia Paredes, Coordinadora del departament de Socis de SGAE a Catalunya. Amb estudis de Màrqueting (EADA) i Empresarials (UOC), l’any 1992 entra a formar part de l’entitat. Actualment dirigeix ​​el departament que vetlla per la gestió operativa i administrativa relacionada amb les associades i els associats, el registre d’obres, les autoritzacions i les reclamacions.

PILAR TORO

Conceptes de màrqueting i definició d’audiències

Directora de Màrqueting i Comunicació de Filmin des del gener del 2022, la carrera de Pilar Toro sempre ha estat lligada al cinema i la televisió. Des dels seus inicis a Canal+ passant per la seva etapa a NBC Universal, en què es va especialitzar en Social Media alhora que gestionava la campanya de xarxes socials de la pel·lícula La Llamada, de Javier Calvo i Javier Ambrossi; fins a arribar a Netflix Espanya, on va treballar a les campanyes de títols com Élite, Las Chicas del Cable, Paquita Salas, Nevenka o Sky Rojo.

VICTOR SALA

Estratègies per fer la teva sèrie possible: Mapa de festivals i mercats

Cofundador de la revista en línia Serielitzats i del Serielitzats Fest, el Festival Internacional de Sèries de Barcelona que ha convidat guionistes com Jesse Armstrong (Succession), David Simon (The Wire), Sally Wainwright (Happy Valley) o Vince Gilligan (Breaking Bad) . És crític de sèries a ‘Els Experts’ i ‘SerieSelektor’ d’iCat FM.

Des del 2022 dirigeix ​​el laboratori de sèries Serielizados Kick, fa classes de formats de televisió a la Universitat Pompeu Fabra i coordina el MINIPUT, mostra de televisió de qualitat que se celebra a Barcelona des del 1992. Ha escrit el curtmetratge Robota i el pilot de televisió Psycho Palms per a la productora Open the Portal, i és assessor de diverses productores.

LÍDIA OÑATE

Distribució Llargmetratges LGTB

Llicenciada en Comunicació Audiovisual per la Universitat Pompeu Fabra i Màster en Direcció de Xarxes Socials i Màrqueting Digital per Fundeun, Universitat d’Alacant. Amb més de catorze anys d’experiència professional, actualment és Directora de Màrqueting de Filmax, empresa que en els seus 70 anys ha estrenat més de 700 pel·lícules en cinemes, cosa que l’ha posicionada com una de les distribuïdores espanyoles amb més experiència al mercat.

LOLA CLAVO

Introducció a la feina amb escenes íntimes des de la coordinació d’intimitat

Lola Clavo és una cineasta, docent i coordinadora d´intimitat barcelonina. Està especialitzada en representacions de la comunitat LGBTIQ+, Kink/BDSM i treball sexual. És coordinadora d’intimitat de produccions com La Mesías, Smiley, Nudes, Yo, adicto o La teoría King Kong, entre d’altres, i forma part del col·lectiu calatà de coordinadors d’intimitat SOMA, així com del grup motor del Departament Contra els Abusos de la Acadèmia del Cinema Català. També és cofundadora de XARXA ICIE i AESCI Associació Espanyola de Professionals de la Coordinació d’Intimitat, la qual acaba de publicar la primera Guia per al treball d’escenes íntimes a la ficció audiovisual.

ROCÍO ORTIZ

Introducció al rodatge sostenible

Graduada en Ciències Ambientals i Màster en Consultoria i Auditoria de Qualitat i Excel·lència i Medi Ambient. El 2021 es va incorporar a Creast per a l’àrea de medi ambient i sostenibilitat. Encarregada de la metodologia dels mesuraments de la Petjada de Carboni a la plataforma, a més de la realització d’aquestes, així com de l’elaboració de Plans de Sostenibilitat. Altres funcions que realitza juntament amb el seu departament és la cerca i validació de solucions i proveïdors sostenibles i projectes de compensació.

Creu fermament en les possibilitats futures del cinema espanyol, que necessàriament vindran acompanyades d’una participació més gran de les dones, tant en l’àmbit artístic com tècnic. Per descomptat també, d’una responsabilitat ambiental més gran.

Trobades amb director/es

Algun@s director@s estaran presents en la projecció de la seva pel·lícula; el públic tindrà l’oportunitat de conversar amb ell@s en acabar la projecció, a la sala o a la terrassa de l’Institut Francès.

Fragments d'un parcours amoureux (Fragments of a Life Loved)

Trobada amb Chloé Barreau,
directora de Fragments d’un parcours amoureux
DIV 07/06 ● 20h

Sultana's reign

Trobada amb Hadi Moussally,
director de Sultana’s reign
DIV 07/06 ● 22h

Solo

Trobada amb Félix Maritaud i Théodore Pellerin, actors protagonistes de Solo
DIS 08/06 ● 20h

Nocturnas

Trobada amb Pau Canivell,
director de Nocturnas
DIU 09/06 ● 16h

Com et deies abans? I altres preguntes estúpides

Trobada amb Iban Pàmies, Toni Torbellino i Belén López, director/es de Com et deies abans? I altres preguntes estúpides
DIU 09/06 ● 18h

Ocaña, retrat intermitent

Trobada amb Miquel Rey, antic productor de Ventura Pons, amb motiu de la projecció del documental Ocaña, retrat intermitent
DIMa 11/06 ● 20h

Traca

Trobada amb Marc Camardons,
director de Traca
DIV 14/06 ● 22h

València, t’estime

Trobada amb Carlos Giménez Pons,
director de València, t’estime
DIS 15/06 ● 18h

Beicon

Trobada amb José Montero,
director de Beicon
DIS 15/06 ● 20h

Source list 2024

Les/els professionals de la distribució i de la programació trobaran aquí la nostra Source List, amb els contactes de les distribuïdores de totes les pel·lícules programades, tant els llargmetratges com els documentals i els curtmetratges.